OECUMENE OECUMENE

OECUMENE
                             (zie ook www.kerkplein-burgum.frl)

Op zondag 15 januari 2017 wordt er in het kader van de week van gebed een oecumenische dienst gehouden. Deze dienst is een samenwerking van de provinciale  en de Burgumer Raad van Kerken en begint om 19.00 uur in de Kruiskerk. Voorgangers zijn ds. Margarithe Veen uit Achlum en ds. Idske van der Pol uit Noardburgum. De Cantorij Kruiskerk o.l.v. Henney Venema en enkele leden van de Burgumer Raad zullen meewerken aan deze viering.
Het thema van deze dienst is: “Jouw hand, mijn glimlach”.
Het is 500 jaar geleden dat een vernieuwingsbeweging in de kerk een naam en een gezicht kreeg: Maarten Luther kaartte 95 stellingen aan en dat werd het begin van de Reformatie. Voor Luther was de rechtvaardiging door geloof in Jezus Christus de kern. Het is tragisch dat dit belangrijke besef toch een scheur door de kerk is geworden. Zou dat nu niet anders kunnen? Dat is in elk geval de focus van deze Week van Gebed.
De Duitse kerken helpen ons op weg: zij hebben dit jaar het thema ‘Verzoening’ en bijbehorend materiaal aangereikt. Stap voor stap volgen we Paulus woorden over de liefde die ons drijft (2 Korintiërs 5:14). We bidden dat deze drijfveer de verdeeldheid overstijgt en christenen bijeenbrengt.